"זאת זכותו מלידה של כל אדם להיות בריא, שמח וקדוש" – יוגי בהג'אן

התרגול של הקונדליני יוגה הגיע למערב בסוף שנות ה-60 על ידי יוגי בהג'אן,יליד חבל פנג'אב בהודו. הוא היה מאסטר של האטה יוגה ושל קונדליני יוגה מגיל 16, וכמו כן היה מנהיג ואיש של חזון ושלום. יוגי בהג'אן הביא איתו תרגול שלא היה פתוח לכל ועבר רק ממורה לתלמיד. במעשהו זה קיבל ביקורת רבה על כך שהאנשים במערב לא ידעו מה לעשות עם הטכניקה העצמתית הזו. אבל יוגי בהג'אן הבין את הזמנים ואת התקופה שאליה אנחנו נכנסים עכשיו. המעבר החל בשנת 1991, וזהו המעבר מעידן הדגים לעידן החדש – עידן הדלי.

עידן הדגים דיבר על הכמיהה לאלוהים ועל קריאה לעזרה ולתשובה מאלוהים. בעידן הדלי אנחנו צריכים להבין שהידע ואלוהים נמצא בתוכנו. כשהוא הסביר על מה שהולך להיות הוא דיבר על כך שהחיים שלנו ישתנו לחלוטין– אנשים יחשפו לאינפורמציה רבה, יאבדו את הבסיס הפנימי שלהם, יתפתחו מגיפות, מחלות פסיכולוגיות ורוחניות. דיכאון,לחץ, מתח ועייפות יהיו חלק מהמציאות שלנו.

כאשר יוגי בהג'אן דיבר על כך לפני 50 שנה הוא ידע והבין שמה שצריך זאת טכניקה עצמתית, ממוקדת ובעלת תוצאות מהירות שתביא לאיזון של מערכת העצבים שלנו, ושבעזרתה נוכל להמשיך לתפקד ולעבור את השינויים מבלי לאבד את שפיותינו – וזוהי הקונדליני יוגה. המילה קונדליני מוכרת לנו מעולם היוגה באופן כללי. זוהי האנרגיה ששוכנת בתחתית עמוד השדרה, ותרגול היוגה מעורר את הקונדליני ומעלה אותה במעלה עמוד השדרה, לאורך הצ'אקרות (מרכזי אנרגיה). אנו מכוונים שהאנרגיה תעלה אל השער בקצה הקדקוד הנקרא גם הצ'אקרה השביעית, סהסררה. התנועה של אנרגיית הקונדליני מביאה איתה התעוררות למודעות רחבה יותר, להבנה הוליסטית יותר של עצמנו ושל כל מה שמסביבנו.

התרגול כולו מורכב מידע ממסורות שונות וממורים שונים שפגש יוגי בהג'אן בדרכו, כולל תרגולים יוגים מזרמים סיקהים אזוטריים וממסורות הטנטרה, ראג'ה והאטה יוגה. התרגול של הקונדליני יוגה כפי שלימד יוגי בהג'אן הוא תרגול שמשלב בתוכו נשימות, אסאנות, מדיטציות ושירת מנטרות. החלק המרכזי של התרגול הוא הקריה. יוגי בהג'אן השאיר לנו אלפי קריות, שכוללות שילובים של אסאנות (חלקן מוכרות מהאטה יוגה וחלקן וריאציות שונות או משהו אחר), נשימות (למשל נשימת אש, סיטאלי וכו') ומנטרות. לפעמים המדיטציה נמצאת כבר בתוך הסט ולפעמים מתרגלים מדיטציה בנפרד. הקריות יכולות להיות למשל לצ'אקרות השונות, לבלוטות, למערכת העצבים ועוד ועוד. גם מדיטציות הוא השאיר לנו בשפע רב של וריאציות. ניתן למצוא מדיטציות לצרכים שונים, כמו למשל: מדיטציה למרכז הלב, מדיטציה לאיזון חלקי המוח השונים, וכו'. גם במדיטציות אנחנו משתמשים לפעמים במנטרות, במודרות (מנחי ידיים) שונות ונשימות.

שירת המנטרות היא חלק חשוב בתרגול של הקונדליני יוגה. אנו משתמשים במנטרות כפי שיוגי בהג'אן לימד, שרובן כתובות בגורומוקי, שהוא הכתב שבו משתמשים הסיקהים, אבל ניתן למצוא גם מנטרות בסנסקריט, אנגלית או למשל "אמן" שזו מנטרה אוניברסלית שכולם בכל שפה מכירים. המנטרות הן כמו נוסחאות שעוזרות לריכוז, לניקוי התת-מודע ולשינוי של דפוסים ותבניות של התודעה שלנו. ההגייה והמקצב של המנטרות חשובים מאוד כדי שנוכל להשתמש בהן להעלות את המודעות ולשינוי התודעה. אחת המנטרות המוכרות בקונדליני יוגה היא SAT NAAM ומשמעותה הזהות האמיתית. וזהו אכן משהו שמאוד מאפיין את התרגול, להביא אותנו למקום שבו נתחבר אל הנשמה וניתן לה להוביל את דרכנו.

בקונדליני יוגה הדגש הוא על הזרימה ושחרור של האנרגיה ולאו דווקא על דיוק של כל תנוחה והתמקדות בצד הפיזי. כאשר אנחנו חושבים יותר מדיי על המגבלות של הגוף שלנו הזרימה של האנרגיה נעצרת ונחסמת. לכן בתרגול עצמו אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים, תוך קבלה של מי שאנחנו והנאה מהתרגול. בקונדליני יוגה יש משהו לתרגול עבור כולם, גם לאנשים עם מגבלות פיזיות.

הדבר הכי חשוב בתרגול של הקונדליני יוגה הוא החוויה האישית. מורים גדולים יכולים להעביר לכם הרבה ידע אולם הניסיון האישי שלכם יביא את החכמה. לכן בקונדליני יוגה אין חניכה ע"י מורה אלא התרגול הוא החניכה העצמית שלכם. יוגי בהג'אן אמר שזה מצריך משמעת, שהיא הבסיס להצלחה ולהצטיינות כדי שנוכל לממש את הפוטנציאל היצירתי האינסופי שבתוכנו במלואו.